Beyond Sustainable
We Go Beyond
Många av våra butiker på Hede Fashion Outlet har produkter som innehåller återvunnet material i stället för nyproducerat, jobbar med mer hållbara materialval, mindre vattenbruk i produktion, skär ner på transporter eller har sociala hållbarhetsinitiativ. Scrolla ner på sidan för att läsa om några av alla de initiativ från våra butiker, eller fråga gärna i din butik för att få veta mer.
INGA STORA FANS AV REN MÄNSKLIG DUMHET
Peak Performance
Jorden kan inte hålla jämna steg med konsumtion, avfall, föroreningar, konflikter, avskogning, smältande glaciärer, överfiske, sociala orättvisor och ren mänsklig dumhet. Sekunden du producerar något lämnar du ett avtryck. Vår oavbrutna kapplöpning efter större, bättre och snabbare har lett till katastrofal uppvärmning, drivet av CO2-utsläpp.
DESIGN UTAN BÄST FÖRE-DATUM
Förutom att göra allt vi kan för att minimera avfall, kemikalier och mikroplaster, fokuserar vi på att skapa produkter som vi kan hålla i spel så länge som möjligt. Därför är allt vi gör gjort för att hålla, både när det gäller kvalitet och design. Vi uppnår detta genom att använda kvalitetsmaterial och konstruktioner, träffa en tidlös look och utbilda kunderna om hur man tar hand om våra produkter. När dagen är slut, om en konsument motstår att skaffa ett nytt plagg eftersom det gamla fortfarande fungerar har vi räddat världen från ännu en ny produkt som produceras - det kallar vi för framgång.
Text från Peak Performance.
Ecco
Vi på ecco strävar alltid efter att förbättra vår miljö och minimera vår påverkan på planeten. Det är en pågående process och vi har åtagit oss att fortsätta minska avfallet och vattenförbrukningen, samtidigt som vi gör hållbara produkter som håller säsong efter säsong.
Vårt mål att öka vatteneffektiviteten i skinngarvningsprocessen är en viktig del av vårt hållbarhetsuppdrag. ECCO Leather’s DriTan™-teknologi utvecklades som ett första steg mot mer vatteneffektiv skinntillverkning, en omvälvande produktionsmetod för skinnindustrin.
Vi på ECCO är stolta över att ha tilldelats The Green Imprint-utmärkelsen, som ges till företag som har hållbara och klimatvänliga processer och hållbarhetsinitiativ.
Text från Ecco.
Zwilling
På ZWILLING värnar vi om framtiden och är medvetna om vårt ansvar. Vi fokuserar på att minska våra CO2-utsläpp genom att göra miljösmarta materialval, byta till förnybara elkällor och utveckla hållbara produkter och förpackningar.
Produktionsanläggningen i Solingen har varit 100% klimatneutral sedan 2020.
100% av hela vår produktportfölj ska vara koldioxidneutral 2030.
Alla förpackningar och fyllningar byts ut för att bli helt plastfria.
Allt trä som används ska komma från hållbart förvaltade skogar senast 2030.
Våra huvudkontor och anläggningar har nu solpaneler som kompenserar för 100% av elförsörjningen från elnätet.
42% mindre koldioxidutsläpp enligt Scope 1 och Scope 2 till 2030.
Från och med 2023 kommer vår rapport att omfatta Scope 3, för att säkerställa att leverantörerna också minskar sina utsläpp.
Text från Zwilling.
Samsøe Samsøe
I själva kärnan av Samsøe Samsøe är våra produkter – och även om det är vår vision att skapa enastående plagg som våra kunder kan bära och värdesätter under många år, kommer produktionen av kläder alltid till en miljökostnad. Därför är det centralt för våra hållbarhetsambitioner att erbjuda ett mer ansvarsfullt sortiment av produkter. För att uppnå detta tar vi ett helhetsgrepp som tittar på alla olika produktionsnivåer.
För det första fokuserar vi på förhöjda designval och hantverk för att säkerställa att våra produkter håller länge. Att förlänga en produkts livslängd är det bästa sättet att minska dess påverkan. En annan viktig faktor inom denna vision är de material som vi använder för att tillverka våra produkter. De definierar både kvaliteten på våra produkter och vår påverkan på planeten, och vi inser att vi måste överväga och prioritera båda. Det är därför vi i så stor utsträckning som möjligt använder återvunnet, ekologiskt och certifierat material för att göra våra tidlösa plagg och accessoarer.
Text från Samsøe Samsøe.
På Björn Borg har vi ett produktlöfte – att leverera produkter i världsklass.
Björn Borg
Våra produkter ska alltid uppfylla vår kvalitetsstandard innan de kommer i händerna på konsumenterna.
Ändå är vi medvetna om att det i produktionen kan uppstå mindre defekter, produkter sorteras därför bort, inte för att de är skadade och inte kan användas av konsumenten, utan för att de inte är i världsklass.
Vi är övertygade om att många föremål fortfarande har ett värde, och att det finns en win-win-win-win möjlighet att fångas. För varumärket, konsumenten och miljön.
Därför introducerar vi 2:a kvalitet i vår egen outlet - varor som har mindre defekter men som är värda att bli lika älskade.
Besök vår butik på Hede Fashion Outlet för att lära dig mer!
Text från Björn Borg.
Vår hållbara resa
Samsonite
Med utgångspunkt i våra beständiga värderingar och vår långa historia av innovation, kvalitet och slitstarka produkter har vi nu satt som mål att bli världens mest hållbara väsktillverkare. Vår nya globala strategi, som går under namnet ”Vår ansvarsfulla resa”, befäster våra mål fram till 2030. Det handlar om allt från hur våra produkter tillverkas till vilka påfrestningar de ska klara, hur vi tar ansvar genom att minska vår påverkan på planeten och hur vi ser till att våra medarbetare, samarbetspartners och samhället i stort deltar i och gynnas av vårt arbete.
SPARK SNG ECO
Samsonite Spark SNG ECO är resväskan för dig som tänker på miljön. Seriens interiör är gjord av 100% återvunna PET-flaskor, så även en del av exteriören. Detaljerna är gjorda av unik och återvunnen kork.
SECURIPAK
Securipak är en stöldsäker ryggsäck som kombinerar de urbana modellernas komfort med en mängd olika säkerhetsfunktioner, bl.a. ett skärbeständigt materialskikt, RFID-ficka, med ett huvudfack som endast kan öppnas från baksidan. Produkterna har även reflexdetaljer och är tillverkade i ett miljövänligt material. 19 st PET-flaskor.
STACKD
100% av vikten på innerfodret och innerbandet samt minst 90 % av vikten på blixtlåset är tillverkade av återvunnen PET-plast, vilket innebär att motsvarande 8 plastflaskor.
Text från Samsonite.
See you Outside
Didriksons
På Didriksons fokuserar vi på att designa tidlösa plagg som ska användas länge, är slitstarka och skapade med innovativa produktionsprocesser för att minska vårt avtryck på miljön så mycket som vi kan. Vi strävar efter att ständigt minska vår resursanvändning både i form av vatten, energi och genom smartare transportval.
I vår kontinuerliga strävan att använda bättre material har vi sett till att majoriteten av våra varmare jackor innehåller återvunna fibrer, att all vaddering är utan animaliskt ursprung, att våra jackors vattenavvisning är PFC-fri och att vi använder den vattensnålare färgningsmetoden Solution Dye till så många produkter som möjligt.
Text från Didriksons.
Filippa K
Sedan grundandet 1993, har Filippa K haft ett uppdrag att driva en rörelse av medveten konsumtion: skapa garderobsartiklar designade för att hålla och uppmuntra vårt samhälle att köpa färre men bättre plagg att bära och älska i flera år.
Följande är några av de sätt som varumärket arbetar med hållbarhet:
• För 2025 är ett av företagets mål att 80% av allt material som används i vår ready to wear-kollektion ska vara antingen återvunnet, regenerativt, certifierat eller innovativt. Dessutom ska 50% av alla plagg spåras till fiberns ursprungsland.
• Vi fokuserar på kvalitet och livslängd när vi skaffar material, så att vi kan maximera antalet slitage för varje plagg.
• Filippa K är medlem i Fair Wear: en stiftelse som arbetar med varumärken och branschinfluensers för att stödja plaggarbetare i att förverkliga sina rättigheter till en säker, värdig, välbetald anställning. 85% av vår produktion är baserad i Europa och 15% i Asien och vi har etablerade relationer med vissa partnerskap så länge som 20+ år.
Text från Filippa K.
Better World Strategy
Sand Copenhagen
På SAND Copenhagen arbetar vi endast med leverantörer och partners, som till 100% följer vår uppförandekod och som alla är ISO-certifierade, vilket garanterar att de uppfyller våra höga standarder.
Som ett familjeägt- och drivet företag är vi extremt medvetna om vårt företagsansvar och vi strävar ständigt efter att minska vår påverkan på miljön samt stärka vår position när det gäller social och ekonomisk hållbarhet.
Vi tror att ett kontinuerligt arbete med att förbättra kvaliteten på våra varor, både i tyg, design och produktion, kommer att öka livslängden för varje artikel. Älska den, bär den, ge den vidare.
I designprocessen strävar vi efter att skapa former, färger och tryck som fungerar bra i mer än en säsong och kan överskrida säsonger och trender, även för att förlänga livslängden för varje föremål. Du kan till och med uppgradera eller göra om föremålen för att ytterligare minska din påverkan på miljön.
I alla steg i processen från designidé till objekt strävar vi efter att använda mindre av naturresurserna och skapa smarta lösningar för att minska miljöavtrycket. Att vara ansvarsfull ligger djupt i vårt DNA.
Vi strävar efter att förse våra kunder med endast de finaste plaggen och för att göra det samarbetar vi uteslutande med partners och leverantörer av högsta standard, varav många har vi arbetat med under lång tid. Att växa och utvecklas tillsammans över tid gör våra relationer starka och vår produktion transparent.
Text från Sand Copenhagen.
L'Occitane
L’Occitane erbjuder naturlig hudvård som framställs med respekt för naturen, där inspiration hämtas från växternas naturliga egenskaper för att driva innovation. För oss är det en självklarhet att engagera oss i frågor som rör miljö och hållbarhet. Vi använder spårbara ingredienser och säkerställer att växter odlas samt skördas utan att skada miljön eller den biologiska mångfalden. Att begränsa vår miljöpåverkan ur varje aspekt av vårt arbete, från skapandet av våra produkter till utvecklingen av våra förpackningar, är en del av vårt dagliga arbete. Genom att erbjuda refiller låter vi kunderna engagera sig genom att fylla på och återanvända sina favoritprodukter, samtidigt som de kan lämna in sina tomma hudvårdsförpackningar för återvinning i butik. Dessutom är en stor del av våra produkter tillverkade av återvunnen plast vilket ligger i linje med vårt mål att ha alla plastförpackningar tillverkade av återvunnen plast år 2025.
Text från L'Occitane.
Helly Hansen föddes i naturen. Det är vår plikt att skydda den.
Helly Hansen
Vi skapar professionell utrustning för att hjälpa människor att stanna och känna sig levande i världens tuffaste miljöer. Ända sedan Helly Hansen grundades av sjökaptenen Helly Juell Hansen 1877 har vi utvecklat högkvalitativ utrustning för att skydda människor till sjöss och i bergen, och vi har en skyldighet att skydda dessa miljöer.
Efter 140+ år i verksamheten vet vi att långsiktig framgång endast kan uppnås genom att respektera, skydda och främja etiska värderingar, mänskliga rättigheter och miljön. Vi är fast beslutna att fortsätta att förespråka ansvarsfull användning och njutning av haven, bergen och den större utomhusmiljön. Genom att tillämpa ett holistiskt och vetenskapligt förhållningssätt till alla våra beslut strävar vi efter att säkerställa att våra handlingar stödjer möjligheten för människor och planeten att frodas.
Text från Helly Hansen.
Oscar Jacobson
På Oscar Jacobson värdesätter vi en långsiktig syn på verksamheten. Vi strävar efter att minimera vår inverkan på miljön, behandla våra medmänniskor och djurlivet väl samtidigt som vi bevarar en ekonomiskt fördelaktig balans. Vår primära fokus ligger på att leverera produkter av hög kvalitet, där hållbarhet och tidlös stil utgör fundamentala element.
Vi omfamnar en långsiktig vision, där vårt mål är att våra produkter ska vara användbara under lång tid. Vi strävar efter att skapa tidlös design, skräddarsydd för våra kunder, vilket gör att våra plagg kan bäras med stolthet genom åren. En central aspekt av vår filosofi är att förlägga produktionen nära, inom Europa. Genom att göra detta, blir våra utsläpp mindre och vi främjar samtidigt arbetskraftsnormer och ekonomisk hållbarhet i regionen.
Vi är stolta över att erbjuda kläder som inte bara speglar vår dedikation till stil och kvalitet, utan även vår fasta övertygelse om att affärsverksamhet kan vara både ansvarsfull och framgångsrik.
Text från Oscar Jacobson.
Kan du inte vänta på att ta del av magiska erbjudanden?